Samfundsansvar i SCT Transport
Redegørelse for samfundsansvar, jf. årsregnskabslovens § 99 a
Redegørelsen her er en bestanddel af virksomhedens årsrapport for regnskabsåret 2023/2024.
Forretningsmodel
SCT Transport (SCT) er som en af de største transportvirksomheder i Danmark førende i kørsel med materialer og jord til og fra de allerstørste byggerier – hovedsageligt på Sjælland. Ligeledes er virksomheden markedsførende i alle former for containerkørsel, kranarbejde, nedrivningsopgaver eller maskinflytning. SCT tegner sig således som transportør for en stor andel af de samlede transportopgaver på det sjællandske marked. Kundeklientellet spænder fra de største både private og offentlige aktører til de mindre håndværksmestre og den private kunde. Alle projekter uanset størrelse udføres med det rette materiel, da virksomheden råder over lastvogne, kraner, containere, blokvogne, flakbiler maskiner m.fl. til enhver tænkelig opgave. Fra første samtale med kunden til projektet står fuldendt, har SCT tilknyttet dedikerede medarbejdere, som med rådgivning og kundepleje står for hele processen. En særlig jord- og miljøafdeling er nødvendig for langt de fleste projekter, da kørsel og håndtering af jord kræver speciel viden på området, hvilket vi som virksomhed også råder over. I dagligdagen arbejdes der i SCT professionelt med ansvarlighed og respekt både indenfor miljø og bæredygtighed, mens medarbejderområdet ligeledes er et højt prioriteret arbejdsfelt. Til optimering af den daglige drift investerer SCT i moderne teknologi og logistiksystemer for bedst muligt at understøtte og udvikle de transporttjenester, som der tilbydes.
Det tilstræbes at forstå vores kunders behov og kunne tilbyde relevante skræddersyede transportløsninger og det gør vi via det dedikerede team af erfarne disponenter, miljøkonsulenter og øvrige fagpersoner, som i det daglige leverer pålidelig service af høj kvalitet, med det formål at opbygge langvarige kunderelationer. Med den brede vifte af ydelser er SCT en vigtig partner, fra første kundesamtale til slutproduktet er en realitet.
SCT’s salgsafdeling tilbyder salg og rådgivning af grus, sand og sten, samt tilhørende transport i synergi med eventuel jordhåndtering.
SCT’s miljøafdeling tilbyder desuden forskellige former for rådgivning herunder jordhåndtering, jordforbedring på landbrugsarealer samt opførelse af støjvolde. Miljøafdelingen er hele tiden opdateret på nyeste relevante lovgivninger og opdateres på bekendtgørelser og krav fra branchen, hvorfor der kan tilbydes rådgivning om totalløsninger for håndtering og kørsel af overskudsjord, ren jord og forurenet jord. Det samme gør sig gældende med affaldshåndtering.
Samlet set er SCT’s forretningsmodel baseret på at levere pålidelig og effektiv transport og rådgivning til kunder ved hjælp af moderne teknologi og et dedikeret team af eksperter.
Risikostyring
SCT Transport arbejder løbende med effektiv risikostyring og due-diligence. Dette foranlediges både af den løbende interne finansielle rapportering samt afholdelse af møder til gennemgang af forretningens performance, som er et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Endvidere reduceres strategiske, sociale, miljømæssige og økonomiske risici gennem effektiv risikostyring.
Miljø
SCT Transport udviser ansvarlighed i forhold til det omgivende samfund. Det handler om at drive forretning på en måde, der minimerer negative påvirkninger, og i stedet maksimerer den positive værdi for mennesker, miljø og økonomi. Den mest relevante miljøpåvirkning fra SCT er lastvognenes påvirkning af luftforurening og klimaforandringer. Lastvogne, der bruger fossile brændstoffer som diesel, udleder skadelige luftforurenende stoffer som kvælstofoxider (NOx), partikler og drivhusgasser som CO₂. Klimaforandringer er en anden væsentlig miljøpåvirkning fra lastvognene. CO₂-udledninger fra forbrænding af fossile brændstoffer påvirker den globale opvarmning og klimaforandringer. Lastvognene er derfor en kilde til CO₂-udledninger, især ved langdistance- og tung godstransport. I lighed med de foregående år anvender vi i regnskabsåret 2023/24 udelukkende køretøjer med højeste Euronorm VI. Euronormen angiver bilens miljøegenskaber, og hvor meget den må udlede af skadelige stoffer, som partikler og NOx’er målt i gram pr. kilometer.
SCT investerer udelukkende i fabriksnye og dermed energieffektive lastvogne, som kan bidrage til at brændstofforbruget og CO₂-udledningerne minimeres. Det er SCT ’s mål kun at anvende den bedste teknik til løsning af en hver transportopgave. Et kvalitetsparameter er SCT ’s flåde af lastbiler og udstyr, der altid vurderes ud fra en økonomisk-, driftsmæssig- og miljøansvarlig funktionalitet. Det er SCT ’s holdning, at det rullende materiel ikke opnår en alder på over 8 år. Alle nyanskaffelser af materiel lever op til de strengeste krav – både indenfor Euronormen på motorer, formindsket udledning af partikler og brug af fossile brændstoffer.
SCT følger også den teknologiske udvikling indenfor udskiftning til alternative brændstoffer som biodiesel, eldrevne eller brint motorer, der kan resultere i, at CO₂-udledninger og luftforurening reduceres betydeligt. Vi følger udviklingen tæt, men må konstatere, at det endnu ikke er rentabelt eller muligt at benytte disse biler til den lange distancekørsel, som er en del af vores hverdag.
Vi forsøger af politisk vej at søge indflydelse på de beslutninger, som modsvarer den virkelighed, vi oplever. Vi forventer, at udviklingen i fremtiden vil understøtte branchen og forbruget eller ændringen af drivmidler således, at vi som virksomhed kan bidrage til at minimere miljøbelastningen mest muligt.
SCT’ s disponenter arbejder dagligt med at planlægge og optimere ruter og logistikken for at reducere kørselsafstande og forbedre brændstofeffektiviteten på vognparken. En anden vigtig faktor er uddannelse og bevidsthed. Uddannelse af chauffører og medarbejdere i miljøvenlig kørsel og bevidsthed om miljømæssige konsekvenser kan bidrage til at reducere miljøpåvirkningen. SCT har derfor egen transportskole og øvrige tiltag for at uddanne chaufførerne til at køre mest miljøvenligt. Når der kommer nyt materiel til vognparken, kommer der en ekspert fra fabrikanten, som sørger for at oplære chaufføren og medarbejdere i materiellets nyeste miljøvenlige funktioner. Støv undgås bedst ved brug af presenning under kørsel og ved agtpågivende aflæsning, hvilket chauffører instrueres i. I lighed med tidligere år har der også i regnskabsåret 2023/24 været øget fokus på at uddanne chauffører i at anvende presenning for at hindre unødige støvgener og for at begrænse brændstofforbruget. Hermed gør medarbejderen dagligt det mest optimale for at støv ikke er til gene for miljøet. Det er vigtigt for SCT at tage ansvar for deres miljøpåvirkning og arbejde hen imod mere bæredygtige transportløsninger for at minimere deres negative indvirkning på miljøet.
Vores daglige IT-disponeringssystem sikrer, at lastbilerne kører med fuld kapacitet, og at den kortest mulige afstand benyttes ved hvert enkelt læs. De rette modtagestationer og jordtipper tættest på arbejdsprojektet vælges allerede i tilbudsfasen, så miljøbelastningen ved hver kørsel minimeres. Som følge heraf optimeres ethvert projekt mest muligt, og medarbejdere arbejder dagligt på at nytænke muligheder, så miljøet belastes mindst. I de kommende år forventer vi at få helt nye og unikke muligheder, som samarbejdspartner med ny modtager af alle former for jord til rensning samt bearbejdning og genanvendelse af byggematerialer.
I vores nyetablerede administrationsbygninger er 90% af al indretningsinteriør genbrug fra tidligere, upcyclet inventar eller indkøb via auktioner, som således også er genbrugsartikler. Tekniske, miljørigtige og el-besparende løsninger findes overalt i bygningerne. Ladestandere er opsat til el-biler, beplantning af volde er buske/træer, som tiltrækker insekter og dyreliv er iværksat, de digitale løsninger er opprioriteret på flere områder, hvor papir/print førhen var normen. Bæredygtighed er dermed meget højt prioriteret i vores nybyggeri og er synlig for alle, som færdes i virksomheden. Vores forventning af ovenstående initiativer er, fortsat at værne om et godt arbejdsmiljø/miljø er en fast bestanddel af dagligdagen for vores medarbejdere, og at vi ved enhver lejlighed vil drage miljørigtige beslutninger og løsninger.
Brug og genbrug af vand har fået et helt særligt fokus i forbindelse med ibrugtagning af virksomhedens nye vaskehal. Regnvand fra bygningernes tage bruges til bilvasken, som foregår på få minutter. Herefter opsamles vandet i reservoirer, hvorefter det renses og genbruges til en ny bilvask. Vask og vedligeholdelse af materiellet har således opnået mærkbare forbedringer. Derudover bruges den manuelle vask, hvor medarbejderne selv fysisk udføre vasken, i langt mindre grad, som følge af de nye vaskemuligheder. Udover en betydelig besparelse af vand og sæbeforbruget, mindskes risikoen for fysisk nedslidning af medarbejderne. Vores forventning til netop denne nye foranstaltning er, at vaskehallen udnyttes maksimalt i løbet af relativ kort tid.
Regnskabsåret 2023/24 var det andet år i det nye domicil i Allerød og derfor også et år, hvor der har været en del læring omkring vores nye opsætning og hvordan vi anvender de nye faciliteter bedst muligt. Det har således også været et år, som er brugt på at færdiggøre domicilet helt. Vi udnytter ikke det fulde potentiale endnu, men vores resultater i regnskabsåret 2023/24 har været gode på området. Derudover har introduktionen af vores vaskehal også givet anledning til bedre styring af vask af lastvogne etc., som giver os bedre styring af vandforbrug og genbrug af vand til denne proces.
Medarbejderforhold
SCT Transport har meget fokus på arbejdsmiljøet og arbejder løbende med at forbedre såvel det fysiske som det psykiske arbejdsmiljø.
I dette regnskabsår tog vi de nye administrationsbygninger i brug. I disse er der indtænkt en helt ny dimension af medarbejderforholdene for chauffører og øvrige ansatte i virksomheden. Velvære, kost, motion og det holistiske menneske er omdrejningspunktet.
Vi har i tidligere år lanceret en madpakkeordning, hvor chauffører bespises med veltilberedt og sund mad hele arbejdsdagen og vi arbejder stadig med at udbrede ordningen til endnu flere medarbejdere. De administrative medarbejdere har ligeledes mulighed for 2 daglige måltider i den nyindrettede kantine. Samtidig åbnes der for fitness, spinning, forskellige træningspas, kostvejledning, massage, mental rådgivning m.m. Alt dette til gavn for den enkelte medarbejder som tager imod tilbuddene. Med dette initiativ vil vi også gerne skabe en kultur, hvor alle medarbejdere føler sig værdsat og har unikke muligheder for et arbejdsliv, hvor der er taget hånd om f.eks. den daglige sundhed, kost og velvære. Det skal være en del af fællesskabsfølelsen om virksomheden og dens udvikling, fortsatte drift og fremtid. Det forventes med disse tiltag, at hverdagen bliver både sundere og grønnere for vores medarbejdere, og at medarbejderne vil være ambassadører for at videreudvikle konceptet.
Den daglige dialog leder/mellemleder og medarbejder imellem er en vigtig brik i en god hverdag. Derfor er det af stor vigtighed, at alle er opmærksomme og uddannede i ordentlig sprogbrug og samtale. Mellemledere og afdelingsledere uddannes løbende via kursusforløb med sparring i det daglige med øvrige kolleger. Vi har i året arbejdet med udbredelsen af flere og endnu mere synlige informationsmetoder til de ansatte i virksomheden. Al information fra virksomheden udsendes både på skrift på flere niveauer (f.eks. kort og lang form), som video/billeder og som oplæsning, idet vi gerne vil tilgodese alle dialogformer. Vi har opnået en større tilfredshed med informationsniveauet i det daglige – til gavn for alle.
På skaderapporteringsområdet er der sket en væsentlig forbedring, da alle nærved-ulykker og hændelser indtastes i særligt IT-system, hvor f.eks. skadefrekvens for særlige uheld kan udpeges og bearbejdes. Hermed har vi mulighed for at gå i dybden med en type skader og uddanne chauffører specifikt på dette område. Dette medfører en større sikkerhed i det daglige chaufførarbejde, færre skader, større viden om undgåelse af skader/nærved-ulykker og vidensdeling mellem kolleger. Vi forventer fremadrettet at arbejde aktivt med rapporterne og gerne faldende antal ulykker/uheld, tilskadekomne eller syge som følge af dette igangværende projekt.
I år er digital tidsregistrering opprioriteret. Det betyder, at mange manuelle arbejdsopgaver, både hos chauffør, kørselsdisponent og lønberegnere nu foregår via et simpelt IT-program og at udprint i forbindelse hermed er elimineret. Med dette tiltag er vores forventning i det kommende år, at der spares tid hos alle involverede parter i processen, og at den digitale løsning giver endnu flere og bedre muligheder for kalkulationer/beregninger m.m. i den daglige drift. En styrke vi gerne i fremtiden vil dyrke endnu mere.
Alle chauffører aflønnes efter gældende overenskomster på transportområdet og der skeles ikke til race, religion, handicap eller seksuel orientering, ligesom organisationsfrihed er en naturlig del af den ansattes rettigheder. Faglige og personlige kompetencer står dog naturligvis stadig som meget vigtige parametre for en aftale om ansættelse.
SCT lægger stor vægt på arbejdsmiljøet. For at sikre sikkerheds- og sundhedsforholdene for de ansatte, er der udarbejdet arbejdsbeskrivelser (APV’er) af transportarbejdets udførelse samt på vedligeholdelsen af alt materiel i styringssystemet. SCT uddanner og motiverer medarbejderne til at handle i overensstemmelse med de definerede opgaver i APV’en.
SCT tolerer ikke mobning og chikane på arbejdspladsen. Derfor har vi implementeret en række forebyggende foranstaltninger samt skabt en kultur, hvor sådanne adfærd ikke tolereres.
For at undgå forskelsbehandling og diskrimination på arbejdspladsen, har det været vigtigt for SCT at skabe en inkluderende og mangfoldig arbejdskultur.
Regnskabsåret 2023/24 var som tidligere nævnt det andet år i det nye domicil i Allerød og derfor også et år med en del læring omkring de nye faciliteter og deres muligheder. Vores resultater ift. medarbejderforhold har været gode i regnskabsåret 2023/24 og her tænkes særligt på bespisning i vores kantine, hvor størstedelen af alle medarbejdere i administrationsbygningen spiser dagligt til morgenmad og frokost og derudover tænkes også på introduktionen af madpakkeordning for chauffører. Alle medarbejdere har derfor rigtig gode muligheder for at få en sund og nærende kost. I tidligere år har der ikke været samme tilbud af hverken kantineordning eller madpakker i virksomheden.
Menneskerettigheder
Virksomheden arbejder inden for de gældende regler om menneskerettigheder og vi accepterer ikke brud på rettighederne. SCT gennemfører en kontrol af deres leverandører for at sikre overholdelse af arbejdsstandarder og menneskerettigheder. SCT har krav til deres leverandører om at overholde internationale standarder for arbejdsforhold og menneskerettigheder. Disse krav er en integreret del af kontrakter og samarbejdsaftaler. SCT stræber efter at sikre, at respektere og at fremme menneskerettighederne både internt og i sine forsyningskæder. Dette kan omfatte at sikre fair arbejdsforhold, lige løn og bekæmpelse af diskrimination og tvangsarbejde. SCT er meget bevidst om, hvilke risici der kan være i branchen og vi gør vores ypperste for, at både vi og vores samarbejdspartnere aldrig bryder menneskerettigheder. SCT Transport har ikke konstateret brud på menneskerettighederne i dets virke grundet vores forebyggende arbejde, hvor vi sikrer os, at leverandører lever op til kravene etc. I regnskabsåret 2023/24 er vores resultater på området således gode, da vi ingen brud på menneskerettigheder har konstateret grundet vores arbejde med dette.
Antikorruption og bestikkelse
Virksomheder, der er involveret i korruption eller bestikkelse kan blive retsforfulgt og stilles til ansvar for deres handlinger. SCT har et etisk ansvar for at handle på en retfærdig og ansvarlig måde. Korruption og bestikkelse er i modstrid med grundlæggende værdier som integritet, retfærdighed og gennemsigtighed. Ved at undgå korruption og bestikkelse viser SCT, at virksomheden er dedikeret til at handle i overensstemmelse med høje etiske standarder. Ovennævnte emner er ikke elementer, vi oplever i hverdagen, og vi anser ikke dette som værende af større risiko. Ved enhver tilbudsgivning eller tilbudsrunde i regnskabsåret 2023/24 er det klart vores indtryk, at gældende regler og love overholdes på de givne områder. Derudover er vi meget opmærksomme på uregelmæssigheder, som evt. kunne tyde på reglerne ikke overholdes af involverede parter. I gældende personalehåndbog er det ligeså angivet, at enhver modtagelse af bestikkelse ikke er lovlig og en klar overskridelse af politikken på området. En overtrædelse af politikken kan dermed få ansættelsesretlige konsekvenser. Gennemsigtighed og åbenhed om enhver handel eller handling er en selvfølge i dagligdagen. Vores klare retningslinjer og en række faste procedurer ved tilbudsgivning og/eller samarbejde med kunderne gør, at vi ikke har grund at tro, at bestikkelse eller korruption finder sted. Vores medarbejdere forstår virksomhedens regler og forventninger, som en del af kulturen på dette område. Såfremt vores ansatte skulle have mistanke om uregelmæssigheder i alle henseender, er der naturligvis mulighed for at bruge whistleblower-ordningen, som er tilgængelig i virksomheden.
SCT forebygger korruption og bestikkelse ved identifikation af risici samt gennemførsel og fastholdelse af politikker og praksis, som modvirker korruption samt afpresning i alle niveauer af virksomheden. SCT arbejder ud fra et nul-toleranceprincip og vi arbejder kontinuerligt med at optimere og forbedre de interne systemer for at sikre antikorruption. Ved alle ansættelser udleveres beskrivelse af reglerne.
Der er dog ingen forventninger til at bestikkelse eller korruption vil finde sted i vores branche og vi har ej heller konstateret tilfælde, hvorfor vores resultater på området er gode.
Dataetik
SCT overholder naturligvis den gældende lovgivning inden for databeskyttelse og persondata. I Danmark er dette primært reguleret af Persondataforordningen (GDPR) og databeskyttelsesloven. SCT sikrer, at persondata indsamles og behandles med informeret samtykke fra de berørte ansatte. Dette betyder, at den ansatte får klare oplysninger om, hvilke data der indsamles, hvordan de bruges, og hvem der har adgang til dem. SCT indsamler og behandler kun de persondata, der er nødvendige for at opfylde det specifikke formål. Der bestræbes på at undgå unødvendig indsamling af data. SCT træffer passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte persondata mod uautoriseret adgang, tab eller misbrug. Dette omfatter kryptering, adgangskontrol og regelmæssig opdatering af sikkerhedssystemer.
SCT bestræber sig på at være åben og gennemsigtig om deres databehandlingspraksis. Dette omfatter offentliggørelse af SCT ’s privatlivspolitik, der tydeligt beskriver, hvordan persondata behandles, og hvilke rettigheder personerne har. På nuværende tidspunkt har vi ikke vurderet det nødvendigt med en speciel politik for dataetik.